de Gespreksacademie

Motiverende gespreksvoering

Zoeken

Open NavigationOpen Search
  • Home
  • Motiverende gespreksvoering
    • Wat is motiverende gespreksvoering?
    • Ambivalentie
    • Intrinsieke en extrinsieke motivatie
    • Verandertaal
    • De ‘Spirit’
    • Miller & Rollnick
    • Wetenschappelijk onderzoek
  • Shared decision making
    • Wat is Shared decision making?
    • Gezamenlijke besluitvorming, gedeelde besluitvorming of samen beslissen?
    • Wetenschappelijk onderzoek naar Shared decision making
  • Scholing
    • Workshop
    • Basistraining
    • Opleiding
    • E-learning
    • Intervisie
    • Coaching
    • Maatwerk
  • Cursus aanbod
    • Cursus voor Fysiotherapeuten
    • Cursus voor Huisartsen
    • Cursus voor WMO-consulenten
    • Cursus voor Managers
  • Over ons
    • Sitemap
Je bent nu hier: Home » Motivational Interviewing » De Spirit van Motiverende Gespreksvoering

De Spirit van Motiverende Gespreksvoering

Motiverende Gespreksvoering pas je toe vanuit een bepaalde attitude of grondhouding. Het is niet een trukendoos maar meer een manier van ‘zijn’. In dit artikel lees je meer over de grondhouding zoals die in de Motiverende Gespreksvoering of motivational interviewing passend is.

In communicatie geldt veelal dat niet de techniek (communicatieve vaardigheid) maar de attitude de doorslag geeft. In Motiverende Gespreksvoering noemt men dat de ‘spirit’, de ‘geest’ van MI. Klinkt misschien wat zweverig maar dat is het niet. De spirit van Motiverende Gespreksvoering is de attitude, de grondhouding in goed Nederlands. Dus de grondhouding van iemand die iets communiceert (vraagt, samenvat, doorvraagt, etc) maakt het werkelijke verschil. Doen vaardigheden er dan helemaal niet toe? Ja natuurlijk wel. Die heb je natuurlijk ook nodig.

De spirit van MI in vier begrippen

De grondhouding of spirit van Motiverende gespreksvoering is in vier begrippen gevat. Namelijk:

  • Partnerschap
  • Acceptatie
  • Compassie
  • Ontlokken

Je zou het wel het fundament kunnen noemen van het werken met mensen in veranderingsprocessen.

Partnerschap

spirit van motiverende gespreksvoering

Dansen, niet worstelen

Partnerschap gaat om samenwerken met elkaar. Je stelt jezelf als gelijke op, niet meer of minder dan de ander. In het ‘expert-model’ staat de expert centraal, de ander volgt. Dat is bij motiverende gespreksvoering niet zo. Alhoewel je best expert op een vakgebied kunt zijn en blijven, je zet je expertise alleen in als de ander daar behoefte aan heeft, om vraagt en/of toestemming voor geeft.

Het partnerschap in Motiverende gespreksvoering is te vergelijken met dansen, en niet met worstelen. Je beweegt met iemand, zoekt de congruentie in jullie samenwerking. Tegelijkertijd geef je ook leiding aan het gesprek, zij het op een gidsende manier. Niet dwingend of sturend maar navigerend, afstemmend op de ander.

Acceptatie

Acceptatie is de persoon nemen zoals hij is en toch ook wil veranderen. Je keurt daarmee niet direct goed wat hij of zij doet, zegt of meent. Jouw goedkeuring doet niet ter zake. Acceptatie bestaat uit vier componenten: absolute waarde, autonomie, accurate empathie en affirmatie (of bevestiging). Deze vier begrippen geven allemaal een bijzonder aspect van acceptatie weer:

Absolute waarde

Rogers (een Amerikaanse psycholoog en grondlegger van de cliënt-gerichte psychologie) zei over het begrip ‘absolute waarde’: ‘een aanvaarding van dit andere individu als een afzonderlijk iemand, een respect voor de ander als iemand die op zichzelf van waarde is. Het is basaal vertrouwen dat deze persoon op een of andere manier wezenlijk te vertrouwen is’. Het is het zien zoals iemand is, met een unieke individualiteit. Voor Rogers was dit een noodzakelijke voorwaarde voor verandering omdat als iemand geaccepteerd wordt zoals hij is zich eerder vrij zal voelen en het vertrouwen zal hebben om te veranderen.

Door absolute waarde stel je vertrouwen in de waarde en mogelijkheden van ieder mens. Het tegenovergestelde hiervan is een houding van beoordeling en ook de waarde van iemand verbinden aan allerlei voorwaarden. Zoals: ik kan jou helpen mits jij….

Autonomie

Hierbij gaat het om het accepteren dat mensen het recht hebben hun eigen leven te leiden, hun eigen beslissingen te nemen. Mensen willen en kunnen de route nemen die zij juist vinden. Zodra we mensen onze mening en overtuiging willen opdringen zal dit uiteindelijk falen: iemand gelooft wat hij zelf wil geloven. Ook met een verandering in eigen gedrag is dit zo.

Accurate empathie

Hierbij gaat het om precies te begrijpen wat de ander voelt en denkt. Je probeert de wereld en zijn leven te zien zoals hij deze ziet. Dit is niet altijd gemakkelijk, zeker niet als hetgeen iemand zegt vol is van onwaarheden, mythe’s en angsten. Toch is het belangrijk om hierbij aan te sluiten: het is immers de belevingswereld van de ander en voor hem/haar is deze de waarheid. Aansluiten hierbij en van daaruit toe werken naar een gewenste verbetering in gezondheid, leven en werken is dan behulpzaam.

Affirmatie

Affirmatie of bevestiging houdt in dat je bewust kiest om je te richten op wat goed is en op wat werkt. Door te denken en handelen vanuit de kracht, vanuit het positieve ontstaat respect, vertrouwen en een positief zelfbeeld. Het gaat ervan uit dat veel van wat een ander al doet, (gezondheids)bevorderend is. Het is ook domweg effectiever. Vrijwel iedereen heeft meerdere pogingen nodig om iets te veranderen. Vaak ontstaat daardoor minder zelfvertrouwen omdat  pogingen falen. Affirmatie helpt dit vertrouwen juist te versterken. En dat werkt!

Compassie

Compassie – in het Nederlands is compassie wel te ‘vertalen’ met het woord mededogen. Dit is niet hetzelfde als sympathie. Compassie is en werkt ten volle voor het belang van de ander. Dat betekent dat je daarmee je eigen interesse en mening wegcijfert; alles wat je doet is gericht op het belang van de ander.

Ontlokken

Ontlokken – met een mooi woord evocatie. Ontlokken slaat zowel op de grondhouding die we aannemen als op het feitelijke gesprek zelf. De grondhouding van ontlokken impliceert dat de ander de meeste antwoorden, diep van binnen soms, al kent. Door te laten blijken dat niet wij de antwoorden kennen of vermoeden maar dat de antwoorden in feite al bekend zijn aan de ander, ontstaat de motivatie werkelijk van binnenuit. De motivatie is al in de ander aanwezig, hoeft er niet in te worden gestopt of geduwd. De ander wil veranderen naar een betere gezondheid en leven. Dat is wat uit de ander wordt ontlokt.

Back to top ▴

Meer over Motiverende gespreksvoering

  • Motivational Interviewing
  • Wat is motiverende gespreksvoering?
  • Ambivalentie
  • Verandertaal
  • Intrinsieke en extrinsieke motivatie
  • Wetenschappelijk onderzoek naar Motiverende Gespreksvoering
  • Miller & Rollnick
Deze website van Viaperspectief maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken. Dit doen wij om de website te laten functioneren, gebruik van de website te laten analyseren en om uw gebruikservaring te optimaliseren. De cookies worden uitdrukkelijk niet geplaatst in verband met advertentiedoeleinden! Hieronder kunt u deze cookies weigeren of goedkeuren. Door op ‘Sluiten en bevestigen’ te klikken of door verder gebruik te maken van de website gaat u akkoord met de plaatsing van de cookies. Meer informatie over cookies en het gebruik van persoonsgegevens door Viaperspectief vind u hier.

Recente berichten

  • Boek: Motiverende gespreksvoering: Mensen helpen veranderen en groeien
  • Motiverende gespreksvoering boek
  • Video’s Motiverende Gespreksvoering
  • Boeken over Motiverende Gespreksvoering

Categorieen

boeken motivational interviewing motiverende gespreksvoering video

Artikelen

Lees hier alle artikelen over motiverende gespreksvoering

Tags

gedragsverandering gedragsverandering als je maar 7 minuten hebt gesprekstechnieken mensen helpen veranderen miller & rollnick Motivational Interviewing: Helping People Change (Third Edition) Motivational Interviewing in nutrition and fitness Motiverende gespreksvoering. Mensen helpen veranderen weerstand

Onze contactgegevens:

  • kantoor: Lage Elt 6 / Ewijk
  • telefonisch: +31 6 18 47 59 67
  • email: info@viaperspectief.nl

 

Viaperspectief:

  • aangesloten bij MINT
  • CRKBO erkend
  • algemene voorwaarden diensten
  • algemene voorwaarden cursussen open inschrijving

Copyright © 2025 · de Gespreksacademie van Viaperspectief®