Over Motiverende Gespreksvoering, of Motivational Interviewing zoals het door sommigen wordt genoemd, bestaan veel verschillende opvattingen. Dat is niet vreemd natuurlijk. Het gedachtegoed is onderhevig aan veranderingen die zich in de tijd voltrekken. En natuurlijk past iedereen Motiverende Gespreksvoering (afgekort MGV of MI) op zijn eigen manier toe en vormt zich een eigen mening over wat het nu precies is.
Motivational Interviewing en Miller & Rollnick
De grondleggers en geestelijke ‘vaders’ van MI zijn William Miller en Stephan Rollnick. Motivational Interviewing is voor het eerst beschreven in 1983 door William Miller. Miller werkte in de verslavingszorg met probleemdrinkers en alcoholisten. Hij ontdekte dat intrinsieke motivatie bleek uit uitspraken die cliënten zelf al of niet deden.
De Rogeriaanse counseling, die in de jaren 70 en 80 populair was, liet niet toe dat de counselor stuurde in het gesprek. Miller deed dit wel, maar zodanig dat uiteindelijk toch de client de motieven voor verandering noemde en niet de counselor. Doordat Miller samen ging werken met Rollnick ontwikkelde de aanpak van Motivational Interviewing zich.
In 1991 beschreven Miller en Rollnick samen meer uitgewerkte concepten en technieken in hun eerste gezamenlijke publicatie: ‘Motivational interviewing: Preparing people for change’. Het was de start van een uiterst vruchtbare samenwerking die leidde tot een enorme stroom aan publicaties. Volgens het Institute for Scientific information is Miller zelfs één van de meest geciteerde wetenschappers van deze tijd. Op de pagina Miller & Rollnick lees je meer over hen en hun werk.
Een introductie
Als je meer wilt weten van MI dan ben je op deze website aan het goede adres. Natuurlijk is het zinnig en interessant om één van de boeken te lezen over Motiverende Gespreksvoering, bijvoorbeeld het boek van Miller & Rollnick: Motiverende gespreksvoering: mensen helpen veranderen (derde editie). Maar mogelijk ben je nog niet zover en wil je eerst wat lichtere kost.
Een introductie tekst over Motiverende Gespreksvoering vind je op deze site en wel op de pagina ‘Wat is Motiverende Gespreksvoering’. De tekst is volledig gebaseerd op het laatste boek en de meest recente inzichten. Is je interesse gewekt, kijk dan ook eens naar de pagina over het concept ‘Ambivalentie‘ en naar de pagina over ‘Verandertaal‘. Het zal je snel duidelijk worden wat met deze begrippen wordt bedoeld en wat je er mogelijk mee zou kunnen.
Motivational Interviewing of Motiverende Gespreksvoering?
Tja, ‘what’s in a name’? Motivational Interviewing of Motiverende Gespreksvoering. Of afgekort zoals menigeen doet: MI of MGV. Natuurlijk wordt hiermee hetzelfde bedoeld. Motivational Interviewing is ontstaan in Angelsaksische landen dus wordt vaak de engelstalige term gebruikt. Maar de term is natuurlijk niet waarom het draait!
In het artikel ‘Wat is Motiverende Gespreksvoering‘ werd al aangehaald dat de stijl van waaruit gewerkt wordt en de attitude van de persoon die het toepast doorslaggevend zijn. En als het dan Motivational Interviewing wordt genoemd dan is dat prima. Maar soms noemen we het in trainingen en cursussen helemaal niet zo. Dan heet het bijvoorbeeld: effectieve gespreksvoering. Die naam is vaak secundair. Het werken vanuit een bepaalde benadering en hetgeen men ermee wil bereiken is belangrijker.
De ontwikkeling van Motivational Interviewing
De ontwikkeling van het gedachtegoed van de MI is door veel professionals ondersteund. Wetenschappelijke en niet-wetenschappelijke publicaties geven hiervan blijk. Een belangrijk deel van de visie van Miller & Rollnick uit de begin jaren 90 is overeind gebleven.
Toch is in de drie boeken van hen in de loop der jaren ook een ontwikkeling en evolutie terug te zien. Zo stond in de eerste twee edities van het boek ‘Motivational Interviewing’ het zogenaamde ‘Stages of Change-model‘ centraal. Dit is in het laatste boek ‘Motivational Interviewing: helping people change (third edition)‘ verlaten. De vier processen ‘engage-focus-evoke-plan’ staan nu veel meer centraal en geven de professional houvast.
De belangrijkste uitgangspunten van Motivational Interviewing
De belangrijkste uitgangspunten van MI zijn hieronder op een rijtje gezet:
- Motivatie om te veranderen wordt uitgelokt bij de cliënt, en niet van buitenaf opgelegd.
- Het is de taak van de cliënt of medewerker, en dus niet van de professional, zijn of haar ambivalentie uit te spreken en op te lossen.
- Overtuigen is geen effectieve methode voor het oplossen van ambivalentie.
- De gespreksstijl is over het algemeen rustig en ontlokt informatie van de cliënt of medewerker.
- De professional is directief in zoverre dat hij/zij de cliënt helpt zijn/haar ambivalentie te onderzoeken en op te lossen.
- Bereidheid tot verandering is niet een eigenschap van een persoon, maar fluctueert als gevolg van interpersoonlijke interactie.
- De therapeutische relatie wordt gekenmerkt door partnerschap.